
Flickr/jeffmackinnon/CC
Vær sikker Google finner sidene dine
Vil du ha trafikk fra Google, bør du følge med på Google Search Console. Der forteller Google deg om de finner alle artiklene dine, om de finner noe annet og om det er noen feil.
Hvis du ikke har satt opp Google Search Console, finner du en oppskrift her.
Jeg skal ikke gi noen komplett gjennomgang, men her er noen basis-tips og noen litt andre ting jeg har funnet ut av i det siste.
Sende inn
Det første du gjør er å sende inn siden din til Google. Dette systemet er laget av og for ingeniører, så de valgte det kryptiske uttrykket "Hent som Google" under "Gjennomsøk" i menyen på venstre side. Hvis du vil be Google hente alle sidene dine lar du tekstfeltet stå tomt og har du en netttside for både desktop og mobil, lar du dette valget(rød sirkel) stå. Trykk så på Hent. Først da dukker valget om "Be om indeksering" opp.
Sitemap eller ikke
En sitemap er en liste over alle URLene du vil at Google skal finne og indeksere. Google sier selv at det ikke lengre er så viktig, med noen unntak. Min erfaring er at du bør ha en sitemap- særlig hvis du legger om nettsidene dine. Nå er riktignok siten jeg arbeider mest med om dagen stor (+30.000 sider), men etter omlegging klarte Google aldri selv å indeksere alle sidene og forstå at alle de gamle sidene var borte. Så få laget en sitemap - i moderne publiseringssystemer er dette en enkel funksjon du skrur på.
Blokkerte ressurser
Google-indeks i venstre menyen -> Blokkerte ressurser. Det kan være filer eller andre ting som er blokkert. Bruker du Googles DFP-annonsesystem, sier Google at securepubads.g.doubleclick.net er blokkert.
Hvilke søkeord gir deg trafikk
Gå til Søketrafikk i hovedmenyen i venstre marg og velg Søketrafikk. Her får du oversikten over hvilke søkeord brukere som kommer fra Google til dine nettsider har brukt - og litt mer.
Du kan filtere på mange faktorer. Her er et et eksempel: Du kan se på søkeordene som folk har brukt for å komme til alle URLer som har ordet “hvitevarer” i seg, fks abc.no/produkter/hvitevarer/bosch/bl...
Gå til Sider, så Ingen filter. Valget nå står på “Nettadresser som inneholder”. Der kan du skrive inn hvitevarer. Nå får du se på hvilke hvitevaresider som har fått hvor mange besøk fra søk.
Du kan også gå opp og klikk på Søkeord (grønn sirkel) og se hvilke søkeord som ledet brukerne til hvitevare-sidene dine.
Hvor høyt opp?
Kryss av på “Plassering”. Du vil nå på hvert søkeord få et tall. Det angir: Når folk har søkt på det angitte søkordet på Google, hvor høyt opp på listen over søketreff kommer en lenke fra ditt nettsted - i gjennomsnittlig.