Nettprosess - EInar Ryvarden 2018

Org nr 918 758 771 

Kontakt: einar@nettprosess.no  / +47 98216665

Hva du gjør - og ikke gjør - på nett bør styres etter tall og resultater. Da må du bruke et statistikksystem og Google Analytics (GA) er førstevalget.

Først: en liten trøst. Hvis du synes GA er overveldende og frustrerende, er du ikke alene. Det er et kaos av valg, faner og innstillinger med ofte vage merkelapper som du må finne ut hva betyr. Mistanken om at tallene du har fått frem ikke helt stemmer lurer dessverre i bakgrunnen for mange. For GA inneholder en rekke mindre kjente forutsetninger og krever MYE kunnskap og ikke minst trening før du føler deg komfortabel. 

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men det trenger man ikke å være for å få nytte. Man kan ha stor glede av en bil uten å være racebilsjåfør eller mekaniker.

Så anse følgende som et tips fra en halv-avansert bruker som fikk hjelp fra en ekspert og nå håper å spre kunnskapen.

Jeg skal her forklar hvordan man lager såkalte "tilpassede rapporter" som blant annet kan vise trafikk fordelt på alle sider av samme type - fks alle nyheter eller alle tilbuds-sider. Dette fordrer at du har en moderne URL-struktur av typen nettside.no/land/varetype/vare.

Tilpassede rapporter et et stort og rikt verktøy som er gjemt utenfor det vanlige grensesnittet som møter deg. Når du kommer inn i GA, står du på "Rapportering"-fanen (blå sirkel under). Velg "Tilpasset" (rød sirkel).

Slik lager du tilpassede rapporter i Google Analytics

Klikk så på "+Ny tilpasset rapport" og du får nok et eksempel på at GA er laget for erfarne, opplærte brukere. Men - her er en forklaring på mange av valgene. Jeg skal lede deg gjennom dem. Det enkleste er å lage denne rapporten, så vil du se hvordan systemet fungerer og kan skru videre selv.

1) Gi rapporten din et navn

2) Trykk på den blå lenken "+legg til en rapportfane". Det betyr egentlig underrapport. Skriv inn et navn - du kan ha mange underrapporter, her har jeg laget tre - Art.type, Source og År.

3) Type betyr hvordan du vil se rapporten - la den står på "Utforsk".

4) Klikk på den lyseblå boksen som heter "+legg til beregning". Du holder nå å bestemme hvordan oversikten skal se ut i motsetning til hvordan rapporten skal fungere.

Når du klikker her, får du en lang dropp-ned-meny med veldig mange valg. Du kan bla gjennom eller begynne å skrive fks "sidevisninger".

Klikk og legg til. Klikke på den lyseblå boksen som dukker opp og legg til "Sidevisninger per økt" og "Innganger".

Så klikker du på + legg til beregning. Her får du også en lang dropp-ned-meny med veldig mange valg. Du kan bla gjennom eller begynne å skrive fks "banenivå" (grønn pil nr 2).

 

For å få til rapporter som sorterer visninger per artikkeltype må du se på URL-strukturen din og legge til "Banenivå X for side". X er dybden på URL-strukturen din, fks: dinnettside.no/land/varetype/enkeltvare. Da er varetype banenivå 2 - du teller ikke hovedadressen.

Klikk og legg til. Klikke på den lyseblå boksen som dukker opp og legg til "Side" og så "Bane fra forrige side"- siden man er kommet fra. Hvert valg har et spørsmålstegn på seg - klikk og utforsk. 

 

Trykk på lagre og du hopper rett ut i rapporten.

Nå får du se trafikk per varetype eller hva du nå har valgt å sortere på. Tallene du nå får i kolonnene bortover mot høyre er kolonnene du la til under "Grupper med beregninger" (blå bokser i skjermbildet lengre opp). Du kan nå også klikke på fks lenken "/hvitevarer" og analysere trafikken - hva du får når du klikker styrer du altså med valgene du la til i den grønne trappen av valg (Oversikt over dimensjoner).

Nå har du forhåpentligvis forstått logikken og kan gå tilbake og justere. Det gjør du ved å gå til "Endre" - se den lille røde ringen øverst i skjermbildet over. Lykke til!

Flickr/Freaktography/CC