Nettprosess.no    ©2020    einar@nettprosess.no

Guide til nye nettsider:

HOVEDPLAN 1

Styr etter målgruppe

Et typisk prosjekt starter gjerne med at en haug ønsker allerede er samlet inn eller skal samles inn. Summen av disse behovene blir fort tidkrevende/dyre å oppfylle - og alle interessenter vil at deres behov skal få mest plass på forsiden. 

Et av de mest effektive grepene er dele opp i målgrupper og prioritere. 

 

Det kan man gjør slik: 

Spør prosjekteier eller styringsgruppen om følgende: Nettsiden vår skal være et kommunikasjonsverktøy mot mange målgrupper. Hva skal den gjøre overfor hvilke av våre ulike målgrupper? Hva vil dere hver målgruppe skal gjøre på våre sider? 

Dette spørsmålet kan ofte belyses videre med et annet viktig grep: Hvilke sider er mest verdifulle å få besøk på? Kunder og kundegrupper har ulik verdi - nå og over tid. 

 

Sjekk bruksstatistikken på dagens side. Hvis dere ikke har noe statistikksystem på dagens nettsider, få lagt på Google Analytics med en gang og la det gå en uke eller to. Litt er bedre enn ingenting. 

Men ikke se dere blind på statistikken. Det kan være at dagens side er mangelfull og at for eksempel URL-strukturen gjør det vanskelig å bruke statistikken til å se hva folk gjør på siden. Tallene sier heller ikke noe om hva folk savner eller hva helt nye funksjoner vil gjøre, men dagens statistikk vil bidra med både innsikt og - like viktig - en nå-situasjon. For det er riktig vekst man er ute etter. 

Personas


En teknikk for å dele opp og tenke ulike målgrupper heter “personas”. Dette kan gjøre både ganske enkelt og veldig avansert:

Personas er fiktive brukere som representerer ulike brukergrupper med ulike behov og som typisk gjør ulike oppgaver på siden. Ofte kan man karrikere litt for å dyrke frem forskjeller i behov og kanskje IT-kompetanse.

  • Pensjonist-Per skal endre registeringen sin - ikke så vant til nye nettsider, krever grundig hjelpetekster

  • Student-Kaia har bestemt seg allerede og skal nå registerer seg - gi henne funksjonene høyt oppe på siden

  • Innkjøpssjef Ida skal slå opp storprisavtaler - er ofte innom og skal ha en kjapp, samlet liste i stedet for en og en produktside

  • Medlem-Lise skal logge seg på og registere noe - tilby Google og FB-pålogging?

 

Så kan man skape nettsidene der hver av disse brukerne må kunne finne frem og få løst sine behov. 

 

Legg sammen resultatene fra brukerstatistikk, behovsanalyse og eventuelt personas og dere vil ha en hovedplan med mål dere kan prioritere i og styre etter.
 
Den prioriterte listen for hva nettsiden skal gjøre kan se slik ut:

  • ​Viktigst: Skaffe nye kunder/medlemmer, dvs. bygge interesse blant mulige kunder og få dem til å legge igjen info/ta kontakt.

  • La eksisterende kunder/medlemmer melde seg på/booke X

  • Publisere nyheter for å bygge kunnskap og lojalitet hos eksisterende medlemmer/kunder

  • La eksisterende kunder og andre finne frem til riktig kontaktperson

  • Minst viktig: La en bredere gruppe finne og lese Y

 

Enten med bare en tradisjonell analyse eller med personas, kan dere nå prioritere hvem er målgruppene og hvem er viktigst.  

Gammel trafikk og nye behov danner hovedplanen og vil legge ambisjonsnivået og styre krav til budsjett, valg av løsninger og behov for ulike typer hjelp.