Guide til nye nettsider:
Google-tips
Google (som dominerer søk i Norge totalt) er en viktig kilde for å lede brukere til deres nye sider. Avhengig av hva dere driver med kan Google være enten nyttig eller noe dere er helt avhengig av.
Derfor: Hvordan dere tilpasser dere til Google justerer stadig på hvordan de prioriterer og hva de liker. Rådene i den derre skråsikre ekspert-bloggen dere finner på nett er derfor ganske fort utdatert. Det er også mange egen-erklærte eksperter som mener de sitter på den hemmelige sannheten.
Det generelle svaret er at Google blir stadig flinkere og tilgivende overfor tekniske feil. Google premierer kort og godt innhold - jo mer jo bedre. Det viktigste dere kan gjøre er å gjennomføre en søkeordsanalyse, en gjennomgang av hvilke søk som i dag presenterer dine nettsider som et mulig svar - og hvilke ord som burde ha gjort det, men ikke gjør det.
Så må dere i tekstene på nettsidene deres bruke ordene målgruppen dere bruker og søker på. Det finnes en rekke selskaper som kan hjelpe med søkeord-analyser og optimalisering, fks Synlighet og Findability. Hvis Google er viktig for dere, bør dere starte med en søkeordsanalyse og statusrapport.
Noen råd for å være best mulig søkbar på Google:
-
Lag og send inn en såkalt sitemap over alle gyldige sider gjennom Google Search Console. Sitemapen skaper publiseringssystemet for dere.
-
Få utviklerselskapet til å hjelpe dere med å blokkere innhold dere ikke vil at Google skal finne. For eksempel kan det vært klokt å blokkere eventuelle PDF-filer som er kopier av innholdet på sider.
-
Be så Google om å redindeksere nettstedet deres via Google Search Console.
-
Å tilpasse seg Google er en frustrerende oppgave. Fra dere ber Google om å indekser den nye nettsiden, kan det ta lang tid før gamle nettadresser forsvinner fra søkeresultatene.