
Flickr/Michael Theis/CC
Få riktigere informasjon av hvor brukerne dine kommer fra
Google kan gi deg et halvgodt bilde av kildehenvisningene - hvor brukerne dine kommer fra. Klikket de på en lenke på en annen nettside, var det fra Facebook, en annonse eller nyhetsbrev? Med andre ord - hva skal du satser mer på og hva fungerer dårligere.
Når brukeren forespør din nettsiden, sendes det med en såkalt "referrer". Det er adressen på siden/appen han/hun kom fra.
Men i mange tilfeller mangler det en referrer. Brukeren kan ha klikket på en lenke i en vanlige epost, valgt et bokmerke, skrevet inn adressen selv eller surfet i anonym modus. Og da blir GA i mange tilfeller kreativ.
Hvis brukeren har vært på siden din før, har GA lagret en cookie i brukerens nettleser og GA har lagret hvor brukeren kom fra den gangen. La oss si brukeren fant deg på Gooogle søk. Dersom det mangler referrer neste gang brukeren kommer på besøk, antar GA at brukeren også nå også kommer fra Google søk. Og dette fortsetter i seks måneder!
Denne tellemåten roter til oversikt over hvor mange som kommer fra Facebook, Google søk og andre kjente kilder og tallene blir alt for høye.
Slik får du mer nøyaktige tall. Gå inn på din Google Analytics-konto, velge Administrasjon-fanen og så under Område velger du Sporingsinfo og så Øktinnstillinger.

Der kan du endre på to verdier, velg nummer to som heter "Utløpstid for kampanjer" og sett den til fks et døgn eller noen timer.

Nå vil antall brukere som får merkelappen direkt, det vil si uten kilde bli - dessverre høyere - og mye riktige. Tallene for hvor mange brukere du får fra søk, Facebook og andre navngitte kilder vil bli lavere - og mer korrekt.